سام نوری: منی که در آلمان زیستهام قدرت ترسیمی گاندو از نهاد امنیتی ایران را باور میکنم
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۷۸۰۰۲
آلمان ۱۰ سال ارتش نداشت و یک کشور اشغالشده بود،اگر سناریو گاندو در آلمان ساخته میشد برایشان باورپذیرتر بود.
به گزارش مشرق،سام نوری در سریال "گاندو" نقش سباستین را بازی کرد و شاید به تعبیری اولین سریال جدّی او در قاب تلویزیون به شمار میرود. او پیش از آن در شبکه نمایشخانگی سریال "شهرزاد" را تجربه کرد که نقش متفاوتی را جلویِ دوربین حسن فتحی از این بازیگر دیدیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سام نوری در جریانِ گفتوگویش بارها به دلدادگی «سباستین» اشاره میکند که خودش نقش منفی نیست اما به دلیل دلبستگی به شارلوت، تن به یکسری کارها میدهد که حتی از چارچوب زندگی معمولیاش خارج است. برایم جالب بود که برخی میگفتند اتفاقاتی که در گاندو میبینیم تخیّلیاند! در حالیکه همین محتوا توسط خارجیها ساخته میشد آن را میپذیرفتند. در عین حال بسیاری این سریال را دوست داشتند و مجموعه پرمخاطبِ تلویزیون به حساب میآید.
سام نوری در «نیمکت» فلورا سام، «دیوار به دیوار» سامان مقدم، «شهرزاد» حسن فتحی، «در حاشیه»، «عطسه»، «شوخی کردم»، «قهوه تلخ» و «مرد دو هزار چهره» مهران مدیری ایفای نقش کرده است. با او لحظاتی به گفتوگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه میخوانید:
آدمی که نه جاسوس است و نه سیاسی!
* حضور درخشانی در "گاندو۲" داشتید و نقش «سباستین» را بازی کردید؛ چقدر در موردِ این شخصیت و همراهیاش با شارلوت داستان آشنایی داشتید.
نه میدانم شخصیت حقیقی این کاراکتری که بازی کردم کیست و نه میدانم چطوری بود و چه میکرد. این چیزی که شما در سریال دیدید در واقع خلق شده ذهن من است که با کمک آقای افشار و نویسندگی آرش قادری به سرانجام رسید. درست است که با کار طنز و کمدی شناخته شدم اما میتوانم در درام و فضاهای دیگر سینما و تلویزیون هم نقشآفرینی کنم. کما اینکه آقای فتحی در "شهرزاد" این فرصت را به من دادند مقداری خودم را نشان بدهم و اینجا هم آقای افشار در "گاندو۲"، این فرصت را برای من ایجاد کردند.
کاری که من سعی کردم درباره ایفای نقش «سباستین» انجام بدهم، این بود که بگویم این شخصیت به شارلوت دلبستگی پیدا کرده که حاضر است به هر کاری تن بدهد؛ حتی از چارچوب زندگی معمولیاش خارج شود. دلبستگی که حتی به فنا شدن خودش هم نزدیک میشود. در صفحه اینستاگرامیام پُستی درباره «سباستین» و نقشی که در "گاندو۲" داشتم گذاشتم که به نظرتان تا کجا در دلبستگی باید پیش برود! آدمی که وابسته فرهنگی است و با هنرمندان تئاتر، سینما، هنرهای تجسمی و... ارتباط دارد.
کاری که میکند این است که هنرمندان را جذب خودش میکند و به فرانسه میبرد. در حیطه دلبستگی با شارلوت، از قالب کارهای روزمره خودش هم خارج میشود و به مسائلی ورود میکند که برایش ناشناخته است. نه تنها نمیداند اینجا چه کار میکند بلکه به شارلوت پناه میبرد اما او بارها، «سباستین» را از خودش میراند.
امیدوارم فصل سوم "گاندو" ساخته شود
* به نظر نمیرسد که نقشتان تمام شده؛ آیا در فصل بعدی "گاندو" حضور خواهید داشت؟
اگر فصل سومی باشد و آقای افشار تصمیم بگیرند مخاطب میتواند با لایههای بیشتری از شخصیت «سباستین» آشنا شود. کاراکتری که در کنار شارلوت میایستد و آنقدر پیش میرود تا فنا شدنِ خودش! شاید بهتر باشد مخاطب با گذشته این آدم آشنا شود که چطور به این مُدلِ شخصیتی رسیده است. آدمی که به خاطر دلدادگی به یک آدمِ اشتباه، دچار چه چالشها و اشتباهاتی میشود. این اتفاقات خودش پیام دارد و برای من کافی بود تا در این سریال ایفای نقش کنم؛ امیدوارم فصل سوم "گاندو" ساخته شود، حضور من و دیگر اتفاقات سریال، همه بستگی به قصه دارد و تصمیمِ آقای جواد افشار و دستاندرکاران دیگر سریال.
آیا فضای نفوذ بین هنرمندان وجود دارد؟
* به هر حال این شخصیت در سریال جریان نفوذ بین هنرمندان را نشان میدهد این جریان را چگونه ارزیابی میکنید و با توجه به اینکه معروف است سفارت فرانسه جذب میکند و نشان شوالیه میدهد، نکتهای دارید بفرمایید؟ در مجموع آیا به نفوذ در میان هنرمندان اعتقاد دارید؟
اگر هم وجود دارد من نمیدانم. چون چیزی از هنرمندان، گیرشان نمیآید. شاید این مسائل در ۵۰، ۷۰ سال پیش اتفاق میافتاد اما امروز مخاطب ایرانی بسیار هوشمندانه تصمیمگیری میکند و تحت تأثیر کسی قرار نمیگیرد. یک مطلبی در فضای مجازی توسط سلبریتیها یا اینفلوئنسرها مطرح میشود خودتان ببینید چطور توسط کاربران مورد چالش قرار میگیرد.
* اما ما در داستان "گاندو" میدیدیم که «سباستین» به گالری میرود و یا با هنرمندان ارتباط میگیرد تا شارلوت را به اهدافِ شوم خودش برساند...
من فکر میکنم اگر اتفاق خاصی در گالری میافتاد و یا با هنرمندی دیدار میشد، همه به خاطر استفاده از آن محبوبیتها بود. چه جایی بهتر از دورِ هنرمند که آن همه آدم جمع میشد و در میانِ آن همه همهمه آدمِ موردنظر پیدا میشود.
تعجب کردم برخی به من گفتند "گاندو" تخیّلی بود!
* بازخوردها چطور بوده و آیا به خاطر ایفای این نقش تحت فشار قرار نگرفتید و به شما انتقادی نشد؟
بازخوردها خیلی خوب بود. "گاندو" خیلی دیده میشود، جالب است بدانید که آقای افشار به عنوان کارگردان بسیار با ظرافت و هوشمندانه پیش میرفتند که نه تواناییهای سیستم امنیت کشور لو برود و نه حقیر نشان داده شود. مقداری به نمایش درآید که برای مخاطب باورپذیر باشد. اگر همین سناریو در آلمان ساخته میشد برایشان باورپذیرتر بود در حالی که آلمان ۱۰ سال (۱۹۴۵ ـ ۱۹۵۵) ارتش نداشت و یک کشور اشغالشده به حساب میآید که آمریکا در این کشور، ارتش بزرگی دارد.
زمانی که در آلمان زندگی میکردم بخشهایی در آن کشور وجود داشت که امکان خرج کردن دلار در آن میسر بود. شاید این نکات را نمیدانیم که خیلی راحت در اینستاگرام، مینویسیم و این قدرت امنیتی را باور نداریم. حتی یکی دو نفر گفتند این اتفاقاتِ "گاندو" تخیّلیاند و به من میگفتند فکر نمیکردیم شما در کارهای تخیّلی هم بازی کنید.
اینکه ما یک پهپاد و ماشین را منهدم کنیم تخیّلی است و آن اتفاقاتِ خارقالعاده سریال آمریکایی «۲۴» تخیّلی نیست! البته نظر شخصی افراد همیشه برای من محترم بوده؛ همه این پیامها را میخوانم و به آنها پاسخ میدهم.
کار با مهران مدیری همیشه جذاب است
* از کارهای جدیدتان بگویید و چرا با آقای مهران مدیری کار نمیکنید؟
سال گذشته با چهار فیلم به جشنواره رفتم؛ دو فیلم توقیف شد، یکی انصراف داد و یکی دیگر هم قبول شد. "قاتل و وحشی" حمید نعمتالله؛ "غیبت موجه" عباس رافعی، "عروس خیابان فرشته" مهدی خسروی و "لاک پشت حلزون" رضا حماسی. در تلویزیون هم "فوقلیسانسهها" را داشتم و اخیراً هم در "خائنکشی" مسعود کیمیایی تجربه جالبی داشتم با امیر آقایی که بسیار بازیگر خوبی است. البته در نمایشخانگی هم سریال "نارگیل" را دارم که 18 شهریورماه منتشر شد.
درباره کار با مهران مدیری هم باید بگویم که پیش بیاید حتماً کار میکنم چون کار با این هنرمند کاربلد و توانمند، همیشه برایم جذاب بوده است.
من جزو هنرمندانیام که با تلویزیون قهر نیستم
* به نظرتان تلویزیون برای حفظِ مخاطب خودش در رقابت با نمایشخانگی باید چه رویکردی را در دستور کارِ خودش قرار دهد؟
تلویزیون مشکلات و خوبیهای خودش را دارد. من شاید جزو آن هنرمندانیام که با تلویزیون قهر نیستم. به نظرمن باید سریالی بسازیم و یا نقشی را ایفا کنیم که به مخاطب ایرانی آوردهای اضافه کند. شاید برخی از بازیگران ما ترجیح میدهند به نمایشخانگی بروند تا از حیثِ دستمزد و ممیزی راحتتر باشند.
فکر نمیکنم اگر قرار باشد کار جذابی در تلویزیون ساخته شود و به بازیگری پیشنهاد دهند، او نپذیرد. از طرفی هم به نظرمن اگر کارگردانی و فیلمنامه خوب پیش برود بازیگران بسیار حرفهای و زبردستی در تئاتر داریم که میتوانند در تلویزیون بدرخشند.
منبع: تسنیممنبع: مشرق
کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان فلورا سام گاندو2 امیر آقایی سامان مقدم گاندو افشار سام نوری عباس رافعی حسن فتحی مهران مدیری شهرزاد فوق لیسانسه ها جواد افشار فوق لیسانسه ها مهران مدیری نمایش خانگی آقای افشار سام نوری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۸۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای حاشیه اخیر سریال کیانوش عیاری چیست؟
در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر بازگشت سریال «۸۷ متر» کیانوش عیاری به تلویزیون دست به دست شد؛ در حالی که مدیران سازمان صداوسیما اعلام کردهاند خبر جدیدی مبنی بر پخش این سریال از تلویزیون وجود ندارد و بر همان تصمیم قبلی یعنی توافق با یکی از پلتفرمها برای انتشار هستند.
علت گمانهزنیهای جدید دربارهی آخرین وضعیت سریال کیانوش عیاری، گویا گفتههای خود این کارگردان در یکی از برنامههای رادیویی بوده است. عیاری دربارهی وضعیت نامعلوم پخش سریال «۸۷ متر» توضیح داده بود: «خود ما هم نسبت به این سریال سردرگم بودیم اما احتمالا تکلیف مشخص و از تلویزیون پخش میشود.»
با این حال طبق پیگیریهای ایسنا از مرکز سیمافیلم، اعلام شده است که سیمافیلم نکته جدیدی برای پخش این سریال ندارد و همان موضع قبل را در قبال نحوه پخش «۷۸ متر» دنبال میکنند.
مسوولان سیما سال گذشته بعد از این اعلام که برای پخش آخرین سریال کیانوش عیاری تصمیمی ندارند و در پی به توافق رسیدن با پلتفرمها برای پخش سریال «۸۷ متر» هستند، خبری از جزئیات پخش ـ اینکه کدام پلتفرم و چگونه ـ اعلام نکردهاند.
مهدی نقویان، رییس سیمافیلم اعلام کرده بود که سریال «۸۷ متر» قرار است در یکی از پلتفرمها به پخش برسد.
ضمن اینکه کیانوش عیاری امروز در گفتوگویی با ایسنا دربارهی ماجرای پخش سریالش از تلویزیون اینگونه توضیح داده است: من دربارهی پخش این سریال هیچ چیزی نمیدانم و فقط از طریق یکی از رسانهها خبردار شدم که قرار است این اتفاق بیفتد. حالم خوب نیست و اساسا فرصتی برای پیگیری وضعیت پخش سریالم ندارم.
در حالی که بسیاری از بینندگان تلویزیونی پخش سریال «۸۷ متر» به کارگردانی کیانوش عیاری را در سال ۱۴۰۰ انتظار میکشیدند، در نهایت این سریال در جدول پخش برنامههای تلویزیونی آن سال قرار نگرفت و پخشش به سال بعد موکول شد اما سال ۱۴۰۱ هم خبری از پخش این مجموعه نبود که در نهایت اعلام شد اصلا قرار نیست سریال عیاری روی آنتن صداوسیما برود.
سریال «۸۷ متر» سال ۹۵ کلید خورد و بعد از وقفههای چندباره در روند تولید که پارهای از آن به کمبود بودجه نسبت داده شد و بخشی از آن به مشکل کرونا، در نهایت زمستان ۹۹ بود که عیاری موفق شد تصویربرداری سریالش را به اتمام برساند.
ساخت این سریال تسویه حسابی مالی محسوب میشد با تلویزیون؛ در حقیقت کیانوش عیاری «۸۷ متر» را ساخت تا بدهیاش را به صداوسیما بپردازد.
عیاری پیشتر در گفتوگویی با ایسنا در پاسخ به اینکه آیا «۸۷ متر» سریال دلخواهش بوده، گفته بود: «فکر میکنم با توجه به صحنههایی که داریم، گیرایی خاصی وجود دارد و قرار هم بوده داشته باشد؛ بنابراین اگر اتفاقی غیر از اینها بیفتد، می تواند یکی از اتفاقات خیلی نادری باشد که گاهی اوقات رخ میدهد. تمام سرمایهگذاریها در هالیوود بر اساس روال معمول فیلمهای تاریخی در مورد فیلم «کلوپاترا» اعمال میشود، با همان کارشناسان، همان پول و همان امکانات و همان استعدادها، اما به ناگاه فیلم کمپانی خودش را ورشکست میکند؛ اینها استثنائاتی است که در حرفهی پیچیدهی فیلمسازی موجود است.»
کیانوش عیاری کارگردان باسابقه سینما و تلویزیون تاکنون چهار سریال ساخته است که «خانه به خانه» (۱۳۷۵)، «هزاران چشم» (۱۳۸۰)، «روزگار قریب» (۱۳۸۶ـ ۱۳۸۱) و «۸۷ متر» را شامل میشود. در پرونده کاری این هنرمند ساخت سریالی برای شبکه نمایش خانگی به چشم نمیخورد.
این کارگردان باسابقه در پاسخ به اینکه آیا در طول این سالها به سریالسازی در شبکهی نمایش خانگی هم فکر کرده است، گفته بود که این شرایط است که میتواند تعیینکننده باشد و نمیتوان با قاطعیت گفت دوست دارم یا نه.
بازیگرانی چون علی دهکردی، مهران رجبی، شهین تسلیمی، فریده سپاه منصور، محمد بحرانی، داریوش کاردان، زنده یاد علی انصاریان، حسین سلیمانی و فریبا کامران در سریال «۸۷ متر» ایفای نقش کردهاند.
در خلاصه داستان «۸۷ متر» آمده است: علیرضا پوردوانی به همراه همسر، دو دختر و پسرش خانه ای را از یک فروشنده به نام فرج ناصری خریداری می کنند اما روز اسباب کشی متوجه می شوند که خانه به فرد دیگری به نام محسن خلیلی فروخته شده است. محسن به همراه پسر، همسر و دو دخترش صبح زودتر از پوردوانیها به خانه رسیده اند و وسایلشان را در خانه گذاشتهاند اما با رسیدن خانواده پوردوانی ماجرای کلاه برداری مشخص می شود.
انتهای پیام